Grupa naTemat

Na zdrowie, czyli o koktajlach w diecie nie tylko mam

Jesteśmy coraz bardziej świadomi tego co jemy i po co warto sięgać, jednak nie zawsze teoria idzie w praktyce. Przychodzi jednak czas, kiedy zdrowie zaczynamy stawiać na pierwszym miejscu, a brak czasu, którym tak bardzo lubimy się zasłaniać przestaje być barierą nie do przeskoczenia. Ciąża to świetny czas, aby się zmotywować i zadbać o swoją dietę, a na ratunek braku czasu przychodzą płynne posiłki w postaci koktajli do zrobienia zaledwie w kilka minut, które możemy zabrać ze sobą do pracy, na spacer, na studia lub w podróż.

Jak sprawić, aby koktajle były nie tylko zdrowe, smaczne i pożywne rozmawiam z Adrianną Frelich - dietetyk z Instytutu Sanvita.

Samar Khanafer: Ciągle cierpimy na brak czasu, zaś koktajle robi się szybko i łatwo. Tylko czy koktajl może być alternatywą dla 2-giego śniadania lub innego pełnowartościowego posiłku?

Adrianną Frelich: Oczywiście! Koktajl może być idealną propozycją na drugie śniadanie lub podwieczorek. Może to być koktajl owocowy lub owocowo-warzywny. Będzie to idealna bomba witaminowa dla naszego organizmu. W łatwy, szybki i smaczny sposób dostarczymy sporą dawkę substancji odżywczych.

S.K.: W ciąży to nie najlepszy pomysł, ale jestem ciekawa co sądzisz na temat diety, w których wszystkie posiłki są koktajlami - bazując głównie na marchwi, burakach i pomidorach. Czytałam, że taka dieta jest sycąca i dostarcza organizmowi witamin oraz mikroelementów, a zarazem oczyszcza z toksyn i pomaga stracić zbędne kilogramy…

A.F.: Największą zaletą koktajli jest to, że cechują się wysoką gęstością odżywczą, czyli zawierają dużo składników odżywczych w małej porcji. Jednak dieta koktajlowa jest bardzo niskokaloryczna. Długotrwałe stosowanie takiej diety może doprowadzić m.in. do spowolnienia metabolizmu, utraty tkanki mięśniowej, co raczej nie należy do pożądanych przez nas zmian. Jak dla mnie koktajle sprawdzają się idealnie jako urozmaicenie jadłospisu. Jest to świetne rozwiązanie, jeżeli chcemy dostarczyć do organizmu dużo składników odżywczych w formie niskokalorycznej przekąski. Jednak nie jestem przekonana do stosowania diet opartych w głównej mierze na koktajlach.

S.K.: Lubię koktajle, dla mnie to świetna alternatywa przekąski, kiedy jadę autem lub jestem w biegu. Lepiej robić koktajle warzywne czy owocowe? Na mleku, kefirze czy mleku roślinnym?

A.F.:
Warto dodawać do koktajlów warzywa, ponieważ zazwyczaj jemy ich zbyt mało, a w takiej przekąsce pomieści nam się ich spora porcja. Koktajle na mleku, kefirze, czy “mleku” roślinnym dostarczą do naszego organizmu dodawkową porcję wapnia. Jednak co wybierzemy jako bazę do koktajlu, to tak naprawdę zależy od naszego gustu smakowego.

S.K.: Wyczytałam kiedyś, że do każdego koktajlu dobrze jest dodać orzechy, siemię lnianę lub inne ziarna, które ułatwiają wchłanianie się witamin i składników odżywczych.

A.F.:
Wymienione produkty zawierają spore ilości tłuszczu, który jest niezbędny do wchłaniania niektórych witamin - A, D, E i K. Poza tym dodatek orzechów, czy innych ziaren sprawi, że koktajl będzie bardziej sycący i dostarczy nam jeszcze innych witamin, które nie występują w tak dużej ilości w warzywach, owocach.

S.K.: Dobry koktajl to dobre składniki i różnorodność. Czy są jakieś rzeczy, po które nad zwyczaj warto sięgać ze względu na ich “super moc”?

A.F.: Niedawno na nasz rynek weszły tzw. super foods. Są one uznawane za źródło wielu cennych składników odżywczych. Niestety, nie ma jeszcze wystarczającej ilości badań naukowych potwierdzających ich cudowny skład. Jednak na podstawie tych, które ukazały się do tej pory możemy uznać superfoods za idealny dodatek do koktajlów, który zdecydowanie wzbogaci naszą dietę w składniki odżywcze.

S.K.: Spirulina, błonnik gryczany, młody jęczmień, chia, konopie, a może owoce acai - dla większości te nazwy brzmią jak składniki koktajlu czarnoksiężnika z baśni, a to ostatnie hity ogłoszone jako super food, które możemy znaleźć nawet w popularnych drogeriach.

A.F.: Rzeczywiście, superfoods zawładnęły rynkiem zdrowej żywności. Pojawia się coraz więcej firm oferujących sprzedaż tych produktów, dzięki temu stają się one dostępne dla każdego.

S.K.: Warto też zaznaczyć, że koktajle powinniśmy traktować jako kolejny posiłek, a nie dodatek wypijany do pełnowartościowego śniadania.

A.F.: Zdecydowanie! Zazwyczaj skomponowane przez nas koktajle mają ok. 200-300 kcal, czyli są idealnym pomysłem na drugie śniadanie lub podwieczorek. W ciąży lepiej jest zjadać 5-6 posiłków w ciąu dnia o mniejszej objętości, ze względu na to, że rozwijający się maluszek uciska nasz żołądek i nie możemy pomieścić w nim takich samych objętości pokarmów, co zawsze. Dlatego nawet dwie przekąski w formie koktajlu będą świetnym pomysłem dla kobiet w ciąży.

--
Adrianna Frelich - dietetyk z wykształcenia i zamiłowania, ukończyła Warszawski Uniwersytet Medyczny, współpracuje z Instytutem Zdrowego Żywienia i Dietetyki Klinicznej Sanvita. Najważniejsza jest dla niej edukacja kobiet w ciąży, bo to w ogromnej części od nich zależy zdrowie następnych pokoleń. Miłośniczka próbowania nowych smaków, bałaganu w kuchni, wody, owoców i croissantów migdałowych.
ZOBACZ TAKŻE:
Skomentuj